ALCUR Fonder AB söker medarbetare till Middle office 

Var med och utveckla verksamheten hos en av Sveriges vassaste fondförvaltare! ALCUR Fonder har under sina 17 år växt fram som en av Sveriges mer framstående förvaltare av alternativa investeringsfonder. Bolaget har idag sju heltidsanställda och drygt 10 miljarder kronor under förvaltning, fördelat på tre fonder. Vi strävar efter att erbjuda bäst riskjusterad avkastning på fondmarknaden och vill nu vässa verksamheten ytterligare – kanske med din hjälp?

Vi söker nu en medarbetare till middle office-funktionen som kan axla ett brett ansvar för bland annat förvaltningsrutiner, andelsägarhantering och ägarfrågor.

Beskrivning av rollen

Du kommer ansvara för att starta upp bolagets middle office-funktion, som utgör en länk mellan operations och förvaltningsorganisationen. I rollen kommer du att arbeta med en rad olika uppgifter kopplade till såväl förvaltning som operations. Rollen innebär en blandning av administrativa och analytiska uppgifter. Arbetsuppgifterna kan till exempel bestå av följande:

  • Administration och kontroll av affärer,
  • Stämma av portföljer mot backoffice,
  • Utveckling av portföljhanteringssystem,
  • Sköta rapportering kopplad till fondernas innehav,
  • Administrera interna loggar och följa upp loggade uppgifter,
  • Planera och driva bolagets engagemang kopplade till ägarfrågor,
  • Genomföra hållbarhetsanalyser med hjälp av de systemverktyg bolaget nyttjar,
  • Administrera andelsägarinformation, inklusive onboarding och kundkännedom,
  • Sköta informationsgivning till kunder och publikt.

Profil

Vi söker dig som har god kunskap om, och erfarenhet av, administration av handel med värdepapper, särskilt inom ramen för fondverksamhet. Erfarenhet från till exempel backoffice-arbete är särskilt meriterande. Du har god känsla för siffror och gedigen kunskap om excel. Du behärskar svenska och engelska mycket väl i tal och text. Som person är du driven, ordningsam och analytisk. Du är prestigelös och har lätt att arbeta med andra, samtidigt som du är självständig och trygg i ditt egna beslutsfattande. Vi är en liten, entreprenörsdriven arbetsplats och lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsform

Tillsvidareanställning, heltid. Provanställning kan komma att tillämpas.

Placering

Centrala Stockholm

Tillträde

Snarast, enligt överenskommelse

Rekryteringsprocess

Skicka din ansökan till rekrytering@alcur.se senast 30 juni 2023. Intervjuer och samtal kommer att hållas löpande. 

Kontaktuppgifter

Har du frågor om tjänsten? Kontakta Petter Mattsson, COO, e-post: petter.mattsson@alcur.se eller telefon: +46 736 92 63 24